z13

Går du med tanker om at starte din egen blog? Har du noget på hjerte, som du vil formidle på en hjemmeside? Har du et firma, der har behov for en hjemmeside? Hvis du kan svare ja til et af disse spørgsmål eller måske lignende spørgsmål, kan du med fordel bruge penge på et webhotel.

Der findes flere udbydere, der tilbyder det gratis, men hvis du vil have det bedste webhotel, skal du virkelig overveje at bruge lidt penge på det.

Hvis du går og overvejer at bruge penge på et webhotel, men ikke ved så meget om det, skal du læse med her. Det kan være en jungle at finde rundt i de forskellige udbydere, de forskellige features og hvad man egentlig har brug for. Her kan du få en guide til at finde det helt rigtige webhotel, der dækker dit behov.

Hvad er et webhotel egentlig?

Et webhotel er kort og godt et udtryk for et sted, hvor du kan have din hjemmeside. Man kan egentlig sige, at udbyderen af webhotellet tilbyder dig et værelse, altså et sted på nettet, hvor din hjemmeside kan ligge. Alle hjemmesider er tilknyttet et webhotel i den ene eller anden form, så du kommer ikke uden om det, hvis du vil oprette en hjemmeside.

Der findes forskellige former for webhoteller, som alle dækker forskellige behov. Først og fremmest er der forskel i om udbyderen tilbyder det gratis eller tager penge for det. Hvis du f.eks. går og overvejer at starte en blog, kan du gøre dette ganske gratis til at starte med. Det samme gælder, hvis du gerne vil oprette en hjemmeside. Du skal altså ikke nødvendigvis betale penge for det.

De gratis webhoteller er dog ofte ikke gode nok i længden, så når du har fået etableret din blog eller din hjemmeside, vil det være en god idé at undersøge mulighederne for at betale for et webhotel.

Du kan have en server derhjemme, hvor du selv kan styre hjemmesiden, men dette kræver stor ekspertviden. Det smarte ved et webhotel er, at der er nogen der sørger for alt det praktiske. Hvis hjemmesiden bryder ned, vil udbyderen sørge for at fikse dette. Du lejer en plads på udbyderens server, hvilket sørger for at du mindst muligt besvær med hjemmesiden.

Udbyderne af webhotellerne tilbyder dig som kunde forskellige ting. Netop derfor kan det være så svært at finde rundt i alle udbyderne og deres tilbud. En ting er dog sikkert hos langt de fleste udbydere – hvis du betaler for en plads på deres server, får du også nogle ekstra features med i købet.

Afdæk dit behov

Det allerførste du skal gøre, hvis du går med tanker om at starte din egen blog eller hjemmeside, er at undersøge dit behov. Du skal overveje hvor seriøs du er omkring det. Skal det blot være på hobbyplan eller er det noget du skal leve af? Hvis du har et firma, som mangler en hjemmeside, hvor omfattende skal hjemmesiden så være? Hvad er dit budget? Hvor meget plads har du behov for?

Der er mange spørgsmål, som man skal stille dig selv og det kan virke uoverskueligt til at starte med. Først skal du afgøre – er det på hobbyplan eller er det en del af dit arbejde?

Hvis du synes det kunne være hyggeligt at dele dine tanker med omverdenen i blogform, som så mange andre gør, kan det være en god idé at starte ud med en gratis udbyder. Man bliver ikke blogger fra den ene dag til den anden. Mange professionelle bloggere lever af deres blog og tjener gode penge. Dette drømmer mange danskere om at efterligne. Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke sker fra den ene dag til den anden.

Det tager tid at opbygge en følgerskare, som gør det muligt at tjene penge på bloggen. Bloggere tjener deres penge gennem reklamer og sponsorater. De tjener altså penge på at reklamere for andre virksomheder. For at dette overhovedet er relevant for andre virksomheder, kræver det at man har adgang til et forholdsvist bredt publikum.

Hvis du vil lave en hjemmeside til et firma, kan det derimod godt betale sig at bruge penge på et webhotel. I dag stiller vi højere og højere krav til udseendet af hjemmeside samt hvad de kan. Her lever mange af de gratis udbydere simpelthen bare ikke op til disse krav.

Hvis du har besluttet dig for, at du gerne vil bruge penge på et webhotel skal du overveje, hvor mange penge du ønsker at ofre på det. Du skal desuden afgøre hvor meget plads du har brug for, om det er nødvendigt med en email-feature og om du har et behov for support.

Hvor meget plads har du brug for?

Her er det centrale faktisk blot at svare på, hvad du skal bruge hjemmesiden til. Hvis du ønsker at oprette en blog, hvor du kan blive ved med at lægge indhold op i et godt stykke tid skal du have en del plads. Hvis du derimod blot skal have en forholdsvis statisk hjemmeside til dit firma, hvor kunder kan finde relevante informationer, er det ikke nødvendigt med lige så meget plads.

Pladsen på hjemmesiden er afgørende for, hvor meget indhold man har mulighed for at ligge op på hjemmesiden. Det kan være svært at vide præcis hvor meget plads man får brug for. Hos mange udbydere har man dog mulighed for at tilkøbe mere plads hen af vejen, så hvis pengene er afgørende, er det bedre at gå efter mindre plads. Så kan man altid få mere plads i takt med at hjemmesiden vokser.

Der kan være mange ting, der skal overvejes, hvis man vil oprette en hjemmeside til firmaet. Det er et stort arbejde at oprette en hjemmeside, og det tager også tid at opdatere den. Det er derfor vigtigt at overveje, hvilke informationer, der skal være på hjemmesiden.

Det er også vigtigt at overveje, hvordan man gerne vil have at hjemmesiden skal se ud. De forskellige udbydere tilbyder forskellige opbygninger, som har stor betydning for det endelige udseende af hjemmesiden. Her vil det ofte være bedst at holde det simpelt. Kig gerne på konkurrenters hjemmesider og få inspiration. Det skal selvfølgelig ikke være kopiering, men ofte vil der være forskellige ”spilleregler” for hjemmesider i forskellige brancher.

I mange brancher vil det f.eks. være helt centralt at have en webshop. Det kan være en stor mundfuld at oprette denne samtidig med oprettelsen af en helt ny hjemmeside, men det er vigtigt at have dette med i dine overvejelser.

Der er også en vigtig pointe i det visuelle udtryk. Som sagt tilbyder forskellige udbydere forskellige funktioner. Dette skaber det visuelle udtryk. Hvis det ikke nødvendigvis er pladsen på hjemmesiden eller prisen det kommer an på, kan det være vigtigt at få det visuelle udtryk til at stemme overens med virksomhedens image.

Hvis du har svært ved at vælge mellem udbyderne, kan de visuelle muligheder altså være en afgørende faktor. For nogle vil prisen være en afgørende faktor, men hvis der er gode midler, er det vigtigt at have de visuelle muligheder med i sine tanker, når man beslutter sig.

Hvad er dit budget?

Penge, penge, penge. Ligesom med så meget andet, er det vigtigt at fastsætte et budget for oprettelsen af hjemmesiden. Hvis du aldrig har beskæftiget dig med hjemmesider eller webhoteller, kan det være en god idé at starte med at undersøge priser.

Du skal finde ud af hvad et realistisk budget egentlig er. Hvad koster det egentlig at få lige præcis den hjemmeside du drømmer om? Måske finder du ud af at drømmen er opnåelige, og at prisen egentlig er meget fair. I dette tilfælde er det bare med at komme i gang.

I mange tilfælde vil man dog nok opdage at drømmen om en hjemmeside måske ikke hænger sammen med budgettet. Her skal du i gang med nogle helt centrale overvejelser. Hvis du har en drøm om hvordan hjemmesiden skal være, men prisen på den er for høj, må du skære ting væk.

Her skal du tilbage til overvejelserne omkring dit generelle behov med hjemmesiden. Hvis det er en hjemmeside på hobbyplan, skal du måske ikke sætte budgettet for højt. Hvis du derimod skal bruge hjemmesiden til dit firma, kan det ofte godt betale sig at bruge lidt penge på det.

Hvis budgettet ikke stemmer overens med drømmen, må du overveje, hvad der er vigtigst. Er det vigtigt at have en mailserver. Hvor meget plads har du egentlig brug for? Hvor meget trafik kan du få til hjemmesiden?

Når du har gjort dig alle disse overvejelser er det vigtigt at huske, at et budget ikke er fast. Hvis det er nogle få hundrede kroner dig skiller dig fra at få drømmehjemmesiden, kan budgettet måske godt rykkes lidt på.

Her skal det også nævnes, at jo flere penge man er villig til at bruge, jo billigere kan man ofte få det. Som så mange andre steder, er der ofte gode tilbud at hente, hvis ellers ordren er stor nok.

Skal du have en e-mail tilknyttet?

For mange vil det være vigtigt at have en e-mail tilknyttet til hjemmesiden. Det er f.eks. [email protected]. Denne mulighed er fantastisk, hvis de folk, der besøger hjemmesiden, skal kunne komme i kontakt med dig. Dette vil både være relevant for bloggere og for virksomheder.

Hvis du ønsker denne feature, skal du være opmærksom på at du skal have en mailserver med. Nogle steder kan man få dette inkluderet med andre features i et godt tilbud, mens det andre steder koster ekstra. Det er derfor en vigtig overvejelse at gøre sig.

Er det overhovedet nødvendigt? For mange vil svaret være ja. Mange udbydere tilbyder denne feature, mens nogle få tilbyder det ikke som en del af pakken. Dette kan altså være en måde at sortere nogle udbydere fra, hvis det er en vigtig feature for dig. Du kan ydermere sortere udbydere fra i forhold til prisen på mailserveren.

Hvor mange domæner skal du have?

Denne overvejelse vil ikke være central for alle, men for nogle kan det være vigtigt. For nogle kan det være vigtigt at have flere domæner til det samme sted – det drejer sig om endelsen. Det vil ofte være aktuelt for personer, der både vil have en dansk og en international udgave af hjemmesiden. Således kan man både have hjemmeside.dk og hjemmeside.com. Hvis du ønsker dette, skal du være opmærksom på, at ikke alle udbydere tillader flere domæner.

Hvor meget trafik regner du med at få?

Dette er en af de sværere overvejelser. Forhåbentlig ender du med at få meget trafik på hjemmesiden, men du skal gøre dig nogle overvejelser om det, inden du vælger udbyder.

En del udbydere skriver at man har mulighed for ubegrænset trafik til ens hjemmeside gennem dem. Dette vil dog ofte ikke betyde en reel ubegrænset trafik.

Når udbyderne skriver ubegrænset trafik, henviser de ofte til hvad der er normalt for en given type hjemmeside. Det kan derfor være en god idé at undersøge hvad der er normalen ift. den type hjemmeside, du ønsker at oprette.

Du skal altid læse det med småt. Det med den ubegrænsede trafik står ofte uddybet i det med småt, så du skal tage dig tid til at læse dette inden du tager beslutningen.

Mange udbydere tilbyder pakker med begrænset trafik. Dette er slet ikke en dårlig løsning. Hvis du har en idé om hvor meget trafik der vil være til hjemmesiden, kan du spare penge i forhold til pakker med ubegrænset trafik.

Hvis du vælger en pakke med begrænsning i forhold til trafikken, skal du være opmærksom på om du har mulighed for at tilkøbe ekstra trafik i takt med at din hjemmeside vokser. Dette vil være muligt ved langt de fleste udbydere, men det er stadig en god idé at tjekke dette.

Mange steder vil udbyderen kontakte dig, hvis trafikken til hjemmesiden er stor, da de selvfølgelig øjner en mulighed for at tjene flere penge.

Har du brug for hjælp?

Hvis du ikke er en haj til det med hjemmesider, skal du være opmærksom på hvor god en kundeservice de forskellige udbydere tilbyder. Igen kommer det også helt an på, hvilken type hjemmeside, du ønsker at oprette.

Nogle hjemmesider er bare mere modtagelig overfor nedbrud. Nogle hjemmesider er mere afhængige af at være online hele siden. Hvis der sker et nedbrud ved en af disse sider, er det vigtigt med en god supportlinje, hvis man ikke selv kan lave det.

Hvis du overvejer at oprette en hjemmeside med en webshop, kan det være meget centralt at have mulighed for god support. Der er mange ting, der skal spille sammen på en webshop og der kan hurtigt ske nedbrud. Lige præcis i en webshop er dette særlig farligt, da det betyder reelle tabte kroner, fra kunder der går forgæves.

Hvis du ved, at du ikke selv kan finde ud af at lave eventuelle nedbrud, skal du virkelig være opmærksom på supportmulighederne hos de forskellige udbydere. Nogle steder vil der være døgnsupport, mens der andre steder kan gå lang tid inden man får et svar.

Hvis man har en webshop, der pludselig bryder sammen, er det vigtigt med en hurtig supportmulighed. Hvis man derimod har en blog på hobbyplan, er det selvfølgelig vigtigt med en supportmulighed, men det er måske knap så vigtigt med hurtig support.

Sammenlign priser

Når du har svaret på alle de ovenstående spørgsmål, har du fået gjort dig nogle rigtig gode overvejelser. Det er ikke sikkert at du er kommet frem til, hvilken udbyder der er den helt rigtige for dig, men du kender dit eget behov og på baggrund af dette, kan du tage en kvalificeret beslutning.

Når du kender dine forskellige behov, skal du i gang med at undersøge priserne hos de forskellige udbydere. Hvis nogle features er vigtigere end andre, kan du sammenligne priserne og ud fra dette finde den udbyder, der passer til dit behov.

Helt generelt vil det være en længere proces, jo flere features man vil have og jo større ambitioner man har for hjemmesiden. Dette skal du dog ikke lade dig skræmme af. Processen kan både være sjov og lærerig, og det vil gavne dig i den lange ende, hvis du laver arbejdet ordentlig til at starte med. På den måde kan du forhåbentlig undgå at ende med en udbyder, der egentlig ikke tilbyder alle de ting du leder efter.

Hvis du derimod ikke har store ambitioner om en stor hjemmeside med fine og fantastiske features, kan du ånde lettet op. Når du har afdækket dit behov, er vejen til den færdige hjemmeside nemlig ikke særlig lang. Husk på, at alt det sjove arbejde først begynder, når du har valgt udbyder.

Når du har fundet det helt rigtige sted at have din hjemmeside, kan du gå i gang med at opbygge hjemmesiden. Forhåbentlig vil du i denne proces opdage fordelene ved at have gjort et godt stykke forarbejde ved at opleve at det hele går som det skal uden nogle manglede features eller lignende.