z13

Historiens gang og de forskellige udviklinger har gjort verden til det, den er i dag, og mange ting havde været helt anderledes, hvis ikke vores forrige generationer havde haft en finger med i spillet om udviklingen. Ét sted, hvor mange i dag værdsætter tidens udvikling, er de opfindelser og udviklinger, der har været i forbindelse med børneopdragelsen. I det følgende kommer et par eksempler på dette. 

Pottetraening

Pottetræning på toilettet 

Når barnet er mellem 18 og 30 måneder, er det i princippet klar til at smide bleen. I over et århundrede har bleen været det spæde barns faste følgesvend, men også for nogle en svær makker at vænne sig fra. Her kommer pottetræningen ind i billedet. Børn vil gerne være små voksne, og derfor har den originale potte været udfordret. Selvom toilettet er for stort for de små poder, har det for dem været et eventyr, mange ikke var blege for at udfordre, og derfor blev udviklet et aggregat til førnævnte eventyr. Med et ekstra toiletbræt og et par trappetrin eller tre kan barnet nu gå på toilet, som de har set de voksne gøre, og dermed bliver pottetræningen en ny og forhåbentlig bedre oplevelse for begge parter. 

Tremmesengen – lad barnet sove i tryghed

Det er ikke et ukendt fænomen, at et spædbarn dør i sengen sammen med sin mor, fordi barnet kommer til at ligger under moren. Børn sover ofte ganske uroligt, og det kan derfor være en nødvendighed at lægge dem i deres egen seng, men hvad gør man, når den trygge vugge er for lille, men søvnen stadig er urolig? Selvom tremmesengen for nogle kan ligne et fængsel, er den et vigtigt redskab, når forældrene igen skal opleve en nattesøvn. Tremmesengen sørger også for at barnet ikke går ud og kommer til skade, såfremt det vågner før forældrene. 

Boernehave

Børnehaven 

For at kvinderne i sin tid har haft mulighed for at træde ind på arbejdsmarkedet, skulle nogle andre sørge for børnene, og her har børnehaven været en nødvendighed. Men den har været vigtig lang tid før kvindernes kamp om ligestilling. Helt tilbage i 1828 har været et behov for pasning af de børn, der ikke var store nok til at hjælpe til i hjemmet. 

Institutionen har også sørget for at børnene lærte at lege med hinanden i stedet for det hårde arbejde eller de lange timer alene med mor og søskende, og har udviklet børnenes sociale evner på en anderledes måde end førhen. Dengang var det vigtigt, at det ikke fungerede som en skole, men som en uddannelse af det barnlige i barnet. Læs mere her, hvis du vil vide mere om nutidens udvikling af børnehaven – du kan hurtigt blive klogere på relevante emner, hvis du ønsker det.