z13

Står du overfor oprettelse af en ny virksomhed, forening, organisation, webshop, blog eller noget helt andet, så skal du naturligvis også have en hjemmeside dertil. Men det er ikke så ligetil blotat oprette en hjemmeside. Der hører nemlig mange ting dertil – herunder valg af webhotel. For hvis ikke du har tænkt dig at have en webserver kørende derhjemme, så er det nødvendigt at investere i et webhotel. Ellers bliver drømmen om din nye hjemmeside aldrig en realitet.

Men hvad i alverden er et webhotel og hvorfor er det en nødvendighed når du skal have en hjemmeside? Og hvordan finder du rundt i de utallige forskellige løsninger der er? For internettet er fyldt med pakkeløsninger på webhoteller, domæner og meget andet til oprettelse af en hjemmeside og det kan være en uoverskuelig verden at navigere rundt i. Hvor skal man starte og hvor skal man slutte? Læs videre her og få svar på, hvilke overvejelser du bør gøre dig i forbindelse med valg af webhotel, samt hvorfor det er rigtig vigtigt, at du træffer det helt rette valg af webhotel.

Hvad er et webhotel?

Et webhotel er, kort fortalt, en plads på en server på internettet, hvorpå din hjemmeside kan ligge. Pladsen på serveren på internettet er en nødvendighed for, at besøgende og potentielle kunder kan tilgå din hjemmeside. I metaforisk forstand kan det store internet sammenlignes med virkelighedens verden. Et webhotel fungerer lidt ligesom et almindeligt hotel, hvor der er mulighed for at købe en plads – leje et hotelværelse. Ved køb af et webhotel lejer du altså et ”virtuelt hotelværelse”, hvorpå din hjemmeside kan udbydes.

Hvis vi holder fast i metaforen, så huser et webhotel hjemmesider på samme måde som et almindeligt hotel huser mennesker. Webhotellet sørger ligeledes for, at hjemmesiden vedligeholdes gennem sikring mod nedbrud og sikkerhedskopiering. Dette sørger blandt andet for, at du ikke mister vigtige filer, videoer, oplysninger og billeder, ved eventuelle servernedbrud. Webhotellet kan desuden bidrage med ekspertviden indenfor området, så du får råd og vejledning til vedligeholdelse af din hjemmeside. Webhotellet kan således bidrage med mere end blot en plads på det store internet.

Intet webhotel uden et domæne

For at en hjemmeside kan vises på internettet er det altså nødvendigt med et webhotel. Det er dog først og fremmest vigtigt med et domæne, for uden et domæne har du ikke mulighed for at placere din hjemmeside på internettet. Hvis vi vender tilbage til metaforen, der sammenligner den virtuelle verden med den virkelige verden, så kan oprettelsen af din hjemmeside på internettet sammenlignes med leje af et hotelværelse i udlandet. Hvis ikke du har et gyldig pas, så får du ikke adgang til at leje et hotelværelse. Det samme gælder her; hvis ikke du har et domæne, så kan du ikke købe en plads til din hjemmeside. I dette tilfælde udgør passet metaforen for domænet og det kan simpelthen ikke lade sig gøre, at købe webhotel til din hjemmeside uden et domæne.

Hvad er et domæne?

For at en hjemmeside kan besøges via internettet, er det altså nødvendigt med et domænenavn. Domænenavnet er et udtryk for det navn du vælger til din hjemmeside. Hvis vi fortsat sammenligner internettet med virkelighedens verden, så kan domænet være et symbol for adresse. Det vil sige, at hver hjemmeside skal have sin egen adresse på internettet, ligesom enhver indbygger har sin egen adresse. Adressen er nødvendig for at man kan få besøg og ligeså er et domæne nødvendigt for at din hjemmeside kan tilgås via internettet. Det vil sige, at domænet er den adresse hvorpå din hjemmeside kan findes.

Udover domænenavnet, så har alle virtuelle adresser forskellige endelser. Hvis din hjemmeside hedder eksempel.dk  så er endelsen altså det der står efter punktummet; .dk. For de fleste hænger domænenavnet sammen med hjemmesidens indhold og det gælder også for endelsen. Endelsen kaldes også for et top level domæne og kan være, som her, .dk, men også være .com, .se, .de, .no eller noget helt andet. Endelsen angiver som oftest det sprog hjemmesiden er på. Det vil sige, at hvis du for eksempel vælger et top level domænde der hedder .dk, så giver du udtryk for, at indholdet på din hjemmeside primært foregår på dansk.

Det rette domæne er vigtigt for at få online succes

Domænenavnet er unikt og ingen hjemmesider kan have det samme domæne. Det betyder også, at der er kamp om de ”gode” adresser. For der er nogle tommelfingerregler, der gælder når det kommer til valg af domænenavn. For eksempel er det en god idé, at navnet er så kort som muligt, så nemt at huske som muligt og helst uden specialtegnene æ, ø og å. På den måde sikrer du dig, at din hjemmeside kan tilgås fra alle verdenshjørner.

Det helt rette domænenavn er altafgørende for din online succes og det er derfor vigtigt, at tænke det godt igennem før du vælger domænenavnet. Når du har gjort det, så er det bare at få tjekket om domænet er ledigt. Der findes utallige online søgemaskiner, hvori du kan tjekke om det domæne du har i tanker, er ledigt.

Du kan med fordel købe dit domænenavn og webhotel samtidig

Efter du har tjekket om det påtænkte domænenavn er ledigt, så er du klar til at købe det. Der er stor variation i priser på domæner og der findes ingen officiel udbyder. Den samlede pris omfatter et års ejerskab af domænenavnet, samt lovpligtig domæneregistrering i en database. Prisen for selve domænet er sjældent højere end 50 kr., så det er en lille udgift. Husk, at et domænenavn aldrig kan bruges alene, hvis du ønsker at oprette en hjemmeside, hvor besøgende og potentielle kunder kan tilgå din hjemmeside. Derfor skal du også bruge et webhotel. I langt de fleste tilfælde er det fordelagtigt at købe både domæne og webhotel som en pakkeløsning. Det kan medføre en række besparelser, samt spare dig for en masse besvær. De fleste webhoteller samarbejder godt med computere som kører Windows 10 for smertefri datatransmission.

 

Hvis du køber domænenavn og webhotel samtidig får du mulighed for at oprette din hjemmeside, så den er online tilgængelig. Den primære gode ved det er, at det absolut bare er den nemmeste løsning, fordi det sparer dig for tid og besvær. Men der er da også andre fordele at hente. I de fleste pakkeløsninger er der nemlig en del besparelser at hente. Herunder er domæneregistreringen ofte sparet væk, mens der som regel er endnu flere besparelser at hente, jo dyrere webhotellet er.

Kan du købe domænenavn og webhotel separat?

Det er bestemt muligt at købe domæne og webhotel separat. Så er det blot din egen opgave at sørge for tilknytning og opkobling mellem dit domæne og dit webhotel. Hvis du påtænker at din hjemmeside skal op inden for nærmeste fremtid kan det bedst betale sig, at købe domæne og webhotel samtidig. Hvis du derimod går og leger med tanken om en fremtidig hjemmeside og har nogle gode domænenavne i tankerne, så kan du med fordel købe domænerne før du køber webhotellet. Det er nemlig en måde at sikre sig, at det domæne du har i tankerne ikke bliver taget af andre. Det vil sige, at selvom du ikke er klar til selve oprettelsen af hjemmesiden endnu, så kan du sikre dig det rette domæne på forhånd.

 

Efter køb af et eller flere domæner har du altså sikret dig, at der ikke er nogen andre, der kan snuppe det gode navn du havde fundet på. Herefter kommer naturligvis et stort stykke arbejde, hvis du er på vej mod oprettelse af for eksempel en virksomhed. Hvis du er langt i oprettelsen af virksomheden, så er den nemmeste – og billigste – løsning helt klart, at købe domæne og webhotel på én og samme tid.

Dæk dine behov med det rette webhotel

Der er mange udbydere af webhoteller på internettet og det kan være virkelig svært at gennemskue, hvilken løsning man skal vælge. Mange udbydere tilbyder forskellige pakkeløsninger, der indeholder mere en blot en plads til din hjemmeside på en server på internettet. Når du skal vælge webhotel er det altså rigtig vigtigt, at klarlægge dine behov for din hjemmeside på forhånd, så du får valgt det helt rette webhotel.

 

Af flere årsager er det rigtig vigtigt, at du vælger det rette webhotel. Hvis du for eksempel har et webhotel, der har mere plads og flere funktioner end du skal bruge, så betaler du altså unødige penge, for noget du ikke bruger. Hvis du derimod har et webhotel, der er utilstrækkeligt i forhold til dine behov, så risikerer du, at din hjemmeside bliver langsom, eller – i værre tilfælde – slet ikke kan vises for de potentielle kunder, der gerne vil besøge den. Det kan i sidste ende koste dig kunder og blive en rigtig dyr fornøjelse.

 

Derfor er det vigtigt, at du først får klarlagt dine behov, for efterfølgende at kunne vælge det helt rette webhotel. Først og fremmest er det altså vigtigt, at du – inden du leder efter webhotel – sætter dig ind i, hvad det egentlig er du har behov for. For hvad skal dit webhotel egentlig kunne? Hvor meget plads skal din hjemmeside bruge? Hvor meget trafik må der forekomme på din hjemmeside? Skal du have e-mailkonti tilknyttet? Skal du bruge kundeservice? Og har du behov for plads til mere end ét domæne? Det er bare nogle af de spørgsmål du bør tage op til overvejelse, før du leder efter et webhotel.

 

Hvor meget plads skal du bruge?

Når det kommer til plads, så gøres det op på samme måde, som når der angives plads på din smartphone eller din computer. Webhotellernes plads opgøres i MB (Megabyte) og GB (Gigabyte) og jo flere MB eller GB du har, des mere plads har hjemmesiden til filer, videoer og billeder. Prisen følger også med, så jo mere plads du ønsker, des dyrere løsning skal du bruge.

Det er meget forskelligt hvor meget plads en hjemmeside skal bruge. I mange tilfælde bruger hjemmesider meget mindre plads end de reelt betaler for og som regel er de mindre og billigere løsninger – for eksempel 10 GB – tilstrækkelige til almindelige hjemmesider og webshops. Hvis du på forhånd ved, at din hjemmeside kommer til at kræve meget plads, så anbefales det, at du undersøger nærmere hvor meget plads du helt præcist skal bruge. På den måde kan du sikre, at du ikke betaler for plads du ikke bruger.

Hvor meget trafik vil din hjemmeside få?

Når dine potentielle kunder ønsker at besøge din hjemmeside er det rigtig vigtigt, at de kan se det rette indhold. Derfor skal webhotellet bruge data for at kunne hente og vise de rigtige filer. Når du skal vælge webhotel er det altså ikke helt uvæsentligt at undersøge, hvor meget trafikplads der udbydes. Når der er begrænsninger for, hvor mange besøgende din hjemmeside må have, så kan det betyde, at webhotellet blokerer hjemmesiden, når grænsen er nået. Alternativt bliver hjemmesiden enormt langsom, så de besøgende ikke kan tilgå hjemmesiden optimalt.

 

Nogle udbydere tilbyder ubegrænset trafik på din hjemmeside og her følger prisen naturligvis også med. Her er det dog igen rigtig vigtigt at læse det webhotellet foreskriver med småt, da ubegrænset sjældent betyder ubegrænset. Det er ofte ubegrænset i forhold til, hvad der generelt er vurderet som den normale mængde trafik i forhold til din hjemmeside. Et godt eksempel herpå er, at alle danskere sidder klar hvert år i marts, når de kan tjekke om de får penge tilbage i SKAT. Selvom SKAT har en hjemmeside med ubegrænset trafik, så er trafikken på deres hjemmeside altid meget højere end normalt, når vi når til marts. Og derfor kan webhotellet ikke følge med.. Det betyder at forbindelsen bliver langsom og at danskerne må vente adskillige timer på at tjekke årsopgørelsen

 

Domæner, kundeservice, sikkerhedskopiering og e-mailkonti

Selvom mange ikke tror det, så er det muligt at tilknytte flere domæner til et webhotel. Jo flere domæner, des højere bliver prisen også. Herudover må du overveje, hvorvidt du har behov for kundeservice til din hjemmeside. Hvis dine kunder skal kunne få hjælp døgnet rundt, så er kundeservice en god tillægsydelse og du må dermed gøre op med dig selv om det er noget du vil prioritere. Kundeservice er også en tillægsydelse, der øger prisen på webhotellet.

 

I forhold til sikkerhedskopiering, så er det vigtigt at du vælger et webhotel med backup, så du ikke mister dine filer ved eventuelle nedbrud. Nogle webhoteller udbyder mulighed for tilknytning af e-mailkonti og her er endnu et parameter, du bør overveje. For skal du bruge en eller flere e-mailkonti, så skal du selvfølgelig vælge et webhotel, der giver dig mulighed for det. Udover de nævnte tillægsydelser finder du et hav af andre muligheder for tillægsydelser og det er derfor muligt, at finde et webhotel der passer perfekt til dine behov.

Priser på webhoteller er meget varierende

Jo større dit webhotel er, des større plads. Det betyder, at jo større et hotelværelse du lejer, des mere plads og des flere tillægsydelser får du med. De fleste webhoteller tilbyder forskellige niveauer, til forskellige behov. Derfor er priserne på de forskellige løsninger også meget varierende. Når du skal investere i et webhotel, så skal du være meget opmærksom på prisen. Ofte er prisen billigere det første halve til hele år, end det kommer til at være fremadrettet derefter. Derfor er det naturligvis vigtigt, at du læser det med småt hos de forskellige udbydere, så du ikke føler dig vildledt og snydt på den lange bane.

 

Priserne varierer afhængigt af de tillægsydelser, du har behov for at tilføje. Det bliver for eksempel dyrere, hvis du har brug for ekstra plads, hvis du har brug for ubegrænset trafik, eller hvis du skal have flere domæner eller e-mailkonti tilknyttet. Desuden er det helt normalt, at der forekommer et oprettelsesgebyr på webhotellerne. Hvor stort gebyret er varierer også meget udbyderne imellem, men det ligger typisk mellem 100 og 300 kroner.

Billigt eller dyrt webhotel?

Det er vigtigt at udpensle, at webhotellet aldrig bør vælges udelukkende på baggrund af prisen. Det er altafgørende, hvilken type hjemmeside du skal oprette. For hvis ikke du vælger det rette webhotel, så risikere du at miste potentielle kunder, hvilket i bund og grund ender med at blive en rigtig dårlig forretning for dig. Ligesom med alt andet, hænger pris, størrelse og kvalitet ofte sammen. Det er derfor sjældent en god løsning at vælge et webhotel bare fordi det er billigt. De billige løsninger er dog som regel gode nok til dig, der har en mindre hjemmeside, der ikke har flere domæner tilknyttet og heller ikke skal kunne modstå en voldsom trafik.

 

Omvendt er den dyreste løsning heller ikke altid den bedste. For hvorfor betale for mere end du har behov for? Det, der er allervigtigst i forhold til valg af webhotel, det er, at du får klarlagt helt specifikt hvilke behov du har. En dyrere løsning er perfekt for dig, hvis din hjemmeside er stor og skal kunne klar mange samtidige besøgende uden at bryde sammen. Det er derfor rigtig vigtigt, at du får specificeret dine behov så meget som overhovedet muligt, før du vælger webhotel.