z13

Det er ikke mange år siden virtual reality virkede som noget fra en Tilbage til Fremtiden film. For rigtig mange virkede det som noget, der kun hørte science fiction til. I dag er der dog ikke længere tvivl om at VR er kommet for at blive. Der er allerede en lang rækker forskellige brancher, der har set mulighederne for at bruge VR som et værktøj til at forbedre og forenkle deres arbejdsgange.

Herunder vil vi se på to af de områder, hvor VR menes at have en stor fremtid.

Sundhedssektoren nu

Allerede i dag er der indenfor denne sektor gang i eksperimenter og ideudvikling for brugen af VR. Nogle af de mest oplagte muligheder er måske i undervisnings øjemed, hvor muligheden for at øve sig i udfordrende procedurer og der igennem forfine sin kunnen ved brugen af VR. På den måde vil lægerne i løbet af uddannelsen kunne få en hel del mere ‘praktisk’ erfaring og uddannede læger kan gennemgå de mere komplicerede operationer på forhånd og derved mindske risikoen for fejl.

Det vil altså være muligt at bruge de værktøjer der er til rådighed i dag og skabe en virtuel 3D model af en patient og således bedre træffe de mest sikre og effektive beslutninger i forvejen.

I forhold til fremtiden er der allerede nu gang i en hel perlerække spændende initiativer i form af brugen af VR indenfor sygepleje.

Sundhedssektoren i fremtiden

At kunne behandle fobier og depression er en af de ting, der i dag testes. I samarbejde med de dygtigste psykologer og andet fagpersonale udvikles der forskellige spil og behandlingsmetoder, der skulle kunne hjælpe en person med araknofobi (angst for edderkopper) eller forbedre tankemønstrene hos en person i behandling for depression.

Hvis du har araknofobi og via VR sættes ind i et spil, hvor du skal passe og opfostre en edderkop, vil du i teorien komme til at fatte empati for den og derfor fjerne angsten, der er forbundet med edderkopper i al almindelighed – men det er endnu ikke understøttet.

Der er endnu ingen beviser på, at den slags behandling virker, men ligesom der også forskes i smertelindring og genoptræning gennem brug af VR, er der ingen tvivl om, at der er næsten uanede muligheder, det handler bare om at finde den rette vinkel.

I fremtiden vil vi næsten med sikkerhed opleve en voksende brug af VR indenfor sundhedssektoren – vi har endnu kun set toppen af isbjerget, når det kommer til udnyttelse af dette nye medie.

 

Gaming på et helt nyt niveau

Det kan siges med næsten 100% sikkerhed, at gaming industrien kommer til at bevæge sig op på et helt nyt niveau med VR. Det vil være muligt, at blive en del af det spil du spiller på en helt ny måde.

Allerede i dag findes der i langt de fleste butikker VR headsets med mikrofon og i visse butikker med et mere specificeret udvalg findes også handsker med sensorer i, der gør det muligt, at styre en virtuel bil som om du sad direkte i den.

Med VR er muligheden for at gå ind i et spil og kunne orientere sig 360 grader rundt allerede en realitet – men for at skabe den ultimative immersive spiloplevelse skal hele kroppen involveres.

Prøv eksempelvis at nyde de bedste spil fra 2018 på VR her:

 

Mere og bedre

Et godt bud på fremtiden indenfor VR i gaming regi er det, der kaldes en ‘immersive experience’ – altså en oplevelse, hvor du lader dig opsluge. Her vil hele kroppen kunne agere i et spil på  en sådan måde, at spilleren har en reel indflydeles på omgivelserne og de andre figurer i spillet – spilleren bliver med andre ord en vital del af spillet.

Herudover lurer muligheden for at inddrage flere af vores sanser i oplevelsen i kulissen, for tænk dig at kunne lugte, mærke træthed og temperaturændringer og lignende mens du spiller. Altså skridtet efter det immersive plan som må være fuldt interaktivitet, som nu nok ligger rimelig langt ude i fremtiden, men som på ingen måde bør udelukkes som umuligt.

Det bliver på den måde muligt for spilleren at træde ind i spillet på en måde, der er hidtil uset – i den virkelige verden. I film har vi dog oplevet forskellige udgaver af dette gennem flere år.

Udfordringer

Den største hindring i øjeblikket er økonomien, for at skulle investere i den fulde grejpakke til VR gaming er en yderst bekostelig affære og med det indtil videre noget magre udvalg af spil, der er tilpasset udstyret er det svært at forsvare en sådan udskrivning i dag.

Fremtiden for VR er under alle omstændigheder sikret med interesse fra en stor del af de tunge drenge indenfor teknologien, Facebook, Samsung og Google med flere – så mon ikke der er spændende ting i vente for spilindustrien.